ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ: Στα αποτελέσματα της «μίνι» διάσκεψης για το προσφυγικό αναφέρθηκε ο Γιάννης Μουζάλας, μιλώντας στον realfm 97.8 και την εκπομπή της Κάτιας Μακρή.
Κουρασμένο το παιδί....(17 ώρες διήρκεσε πάλι άραγε η σύσκεψη...) αποκαλεί τα Σκόπια Μακεδονία, είναι ευχαριστημένος με κάτι επιδοτήσεις ενοικίου, και άλλα πολλά ...
Ακούστε τον:
...//...
Η Ελλάδα ανάχωμα του προσφυγικού-ΟΛΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ-"ΔΗΛΩΣΗ"
Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου
H Ελλάδα θα γίνει το ανάχωμα της προσφυγικής κρίσης, αν η Τουρκία αποτύχει να τηρήσει τις υποσχέσεις της. Το ζήτημα τους επόμενους μήνες, θα είναι τι ανταλλάγματα θα πάρει για τις υπηρεσίες της.
Η χώρα δεσμεύθηκε να φιλοξενήσει περί τους 50.000 πρόσφυγες σε 5 κέντρα ανά την επικράτεια, δέσμευση που χαιρετίστηκε από τη διάσκεψη των κυβερνήσεων της βαλκανικής, όμως στη πράξη ενδέχεται να αποδεχθεί ακόμα και 200.000 πρόσφυγες, αν η συνεργασία με την Τουρκία δεν αποδώσει, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της διάσκεψης, παράγραφος 3: “Χαιρετίζουμε την πρόθεση Ελλάδας να αυξήσει την ικανότητα υποδοχής σε 50.000 θέσεις, με την υποστήριξη της Ύπατης Αρμοστείας πριν από το τέλος του έτους.”
Τις 30.000 θα τις φτιάξει η κυβέρνηση και τις άλλες 20.000 θα τις δημιουργήσει η Ύπατη Αρμοστία του ΟΗΕ, υπό τον Αντώνιο Γκουτιέρες. Από τις 30.000 μόνο οι 7.000 θα βρίσκονται στα νησιά και όλες οι υπόλοιπες στην ενδοχώρα, σύμφωνα με τον Α. Γκουτιέρες του ΟΗΕ.
Εν ολίγοις η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή το plan B της Μέρκελ και του Γιούνκερ, με τον πρωθυπουργό να διεκδικεί οφέλη, όχι μόνο στο οικονομικό πεδίο, αλλά και στο γενικότερο διεθνές πολιτικό περιβάλλον, ενόψει μάλιστα της σοβαρής πιθανότητας επίλυσης του κυπριακού μέσα στο 2016 - κάτι για το οποίο ο Ζ.Κ. Γιούνκερ δηλώνει βέβαιος.
Ο οικοδεσπότης Γιούνκερ, έδωσε, μάλιστα, κοινή συνέντευξη τύπου με την Άγκελα Μέρκελ και τον Αντόνιο Γκουτιέρες, Ύπατο αρμοστή του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στο τέλος της διάσκεψης. Ο Γιούνκερ ευχαρίστησε την Α. Μέρκελ “που με τη βοήθειά της κατέστησε δυνατή τη διάσκεψη”. Κατά τον πρόεδρο της Κομισιόν τρεις ήταν οι βασικές κατευθύνσεις των αποφάσεων:
• Να παρέχουμε στέγη, καταφύγιο, τροφή, νερό, υγιεινή, από κοινού και όπου δεν μπορούν τα κράτη μόνα τους να τα συνδράμουν οι κοινοτικοί μηχανισμοί,
• Να επιβραδυνθεί η ροή προσφύγων προς το Βορρά, να υπάρχει πλήρης καταγραφή των ατόμων που διέρχονται, υπό το δόγμα “χωρίς καταγραφή δεν έχει δικαιώματα”, τα κράτη να ανταλλάσσουν πληροφορίες για τις κινήσεις των προσφύγων και να ορίσουν “συνδέσμους” επικοινωνίας.
• Να βελτιωθεί η διαχείριση συνόρων, ειδικά μεταξύ Ελλάδας, ΠΓΔΜ, Αλβανίας και Σερβίας σε συνεργασία με την Frontex και 400 συνοριοφύλακες να τοποθετηθούν στη Σλοβενία.
Η Άγκελα Μέρκελ, υπερθεμάτισε την ανάγκη να αποκατασταθεί η τάξη και το σύστημα που αποφασίστηκε να δουλέψει, ειδικά σε σχέση με την Ελλάδα.
Ο Αντόνιο Γκουτιέρες, εξήγησε ότι η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει Ήπειρος ασύλου και για αυτό το σκοπό θα πρέπει να δουλέψουν τα hot spots, να υπάρχει πλήρης καταγραφή των προσφύγων και τα κράτη-μέλη να δουλέψουν από κοινού.
Ο Α.Γκουτιέρες εξήγησε ότι η Ευρώπη δεν έχει δικαίωμα να αρνηθεί τους πρόσφυγες που χρειάζονται προστασία. Όμως όλοι οι υπόλοιποι κατά τον ΟΗΕ πρέπει να γυρίσουν στις χώρες προέλευσης.
Βεβαίως για να φτάσουμε στο plan B πρέπει πρώτα να φέρουμε εις πέρας το plan A. Kαι στο Plan A η Ελλάδα έχει ένα χρονοδιάγραμμα κατασκευής των σχετικών χώρων, όπως και βελτίωσης των επιδόσεών της στον τομέα της φύλαξης των συνόρων.
Για το τελευταίο θέμα ο πρωθυπουργός δέχθηκε σαφέστατη επίθεση από όλους τους Βαλκάνιους, ο καθένας για το δικό του λόγο.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι ο Γιούνκερ δεν κάλεσε στη διάσκεψη τον Ν. Γκρουέφσκι, ο οποίος τον απογοήτευσε σε σχέση με την ομαλοποίηση των σχέσεων με τους αλβανόφωνους και ως εκ τούτου, στις Βρυξέλλες βρέθηκε μετά από πρόσκληση ο πρόεδρος Γκιόργκι Ιβανόφ, με οδηγίες (γιατί κατά τ’άλλα είναι ο πιο άοσμος άνθρωπος της ΠΓΔΜ) να κατηγορήσει την Ελλάδα για τη φύλαξη των συνόρων της στο Βορρά.
Την ίδια κατηγορία άκουσε ο Κροάτης από τον Σλοβένο, ο Σέρβος από τον Κροάτη, ο Σλοβένος από τον Κροάτη (πως του στέλνουν τους μετανάστες πίσω) και όλοι από τον Ούγγρο.
Ο τελευταίος, ο Βίκτορ Ορμπάν, που δήλωσε προσερχόμενος “παρατηρητής”, επανέλαβε την πρότασή του που αν μη τι άλλο φαντάζει δήλωση μεγάλης αλληλεγγύης: “εγώ το έχω ξαναπεί, πρέπει να πάμε όλοι μαζί στην Ελλάδα και να την βοηθήσουμε να φυλάξει τα σύνορά της” - πρόταση που δεν απέχει και πολύ από την παλιά ελληνική θέση για το κόστος φύλαξης των συνόρων, όλων των κυβερνήσεων από το 2010 και μετά.
Αν μη τι άλλο αποφασίστηκε να υπάρξουν, σύμφωνα με τη παράγραφο 12: “Άμεση διμερή, μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης σχετικά με τα σύνορα ανάμεσα στην Ελλάδα και την ΠΓΔΜ”.
Στο δείπνο των ηγετών που κράτησε μέχρι τα μεσάνυχτα, ακούστηκαν μομφές για τα χρήματα που έχει λάβει η Ελλάδα από το 2007 για να βελτιώσει τις υποδομές της, χωρίς αποτέλεσμα και για τις πάμπολλες φορές που η ΕΕ την εγκάλεσε και δικαστικά, για ανθρωπιστικούς και όχι μόνο λογιστικούς λόγους.
Πηγή:http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=457265&catID=4
Διαβάστε το τελικό κείμενο της Διάσκεψης για το προσφυγικό
Leaders' Meeting on refugee flows along the Western Balkans Route
Leaders’ Statement
At the invitation of the
President of the European Commission, the Heads of State or Government of
Albania, Austria, Bulgaria, Croatia, the former Yugoslav Republic of Macedonia,
Germany, Greece, Hungary, Romania, Serbia and Slovenia, in the presence of the
President of the European Parliament, the President of the European Council,
the current and incoming Presidencies of the Council of the EU as well as the
United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), agreed the following statement:
"The
unprecedented flow of refugees and migrants along the Eastern
Mediterranean-Western Balkans route is a challenge that will not be solved
through national actions alone. Only a determined, collective cross-border
approach in a European spirit, based on solidarity, responsibility, and
pragmatic cooperation between national, regional and local authorities can
succeed. Unilateral action may trigger a chain reaction. Countries affected
should therefore talk to each other. Neighbours should work together along the
route, as well as upstream with countries such as Turkey, as host to the
largest number of refugees. This is the only way to restore stability to the
management of migration in the region, ease the pressure on the overstretched
capacity of the countries most affected, and to slow down the flows.
All countries
have responsibilities and obligations under international law, in particular
the Geneva Convention, and EU Member States have to fully respect EU law.
Refugees need to be treated in a humane manner along the length of the Western
Balkans route to avoid a humanitarian tragedy in Europe. Migrants who are not
in need of international protection should be swiftly returned to their
countries of origin.
We welcome the readiness of the European Commission,
the UNHCR, Frontex and the European Asylum Support Office (EASO), in accordance
with their respective mandates, to support us in the swift implementation of
the following operational measures as of Monday:
1/ We will
nominate contact points reporting directly to us to facilitate the exchange of
information and coordination; we will nominate these contact points within 24
hours to allow daily exchanges and coordination to begin immediately to achieve
the gradual, controlled and orderly movement of persons along the Western
Balkans route;
2/ We will work
with the European Commission to make use of all tools available at European and
international level, including financial assistance, based on joint needs
assessments to be launched within 24 hours; immediate efforts should be focused
on the provision of temporary shelter and support for all arrivals as well as
on organising swift and effective returns of migrants not in need of international
protection.
3/ Under the
current circumstances, we will discourage the movement of refugees or migrants
to the border of another country of the region. A policy of waving through
refugees without informing a neighbouring country is not acceptable. This
should apply to all countries along the route.
Supporting refugees and providing shelter and rest
4/ We commit to
increasing the capacity of our countries to provide temporary shelter, rest,
food, health, water and sanitation to all in need. Where these fall short, we
commit to make our needs clear to the European Commission and, where
appropriate, to trigger the EU Civil Protection Mechanism. Sufficient temporary
accommodation should then be ensured along the Western Balkans route. We commit
to immediately exchange information about our capacity to provide shelter to
ensure its optimal shared and coordinated use, where requested;
5/ We welcome
Greece's intention to increase reception capacity to 30.000 places by the end
of the year and commit to supporting Greece and UNHCR to provide rent subsidies
and host family programmes for at least 20.000 more. Financial support for
Greece and the UNHCR is expected. This is an important precondition to make the
emergency relocation system work;
6/ We will work
with the UNHCR who has committed to support our efforts in improving our
capacities. An additional capacity of 50.000 would allow for a better and more
predictable management of the flow. We request that the UNHCR support be
strengthened immediately in particular as regards reception capacity and the
provision of humanitarian support. We will work with EASO on an exchange of
information in this regard;
7/ We will
engage in immediate operational contacts with International Financial
Institutions such as the European Investment Bank, the European Bank for
Reconstruction and Development and the Development Bank of the Council of
Europe which are ready to support financially efforts to provide shelter of the
countries willing to make use of these resources. We commit to engaging with
these International Financial Institutions to act in a coordinated manner. We
welcome the readiness of the European Commission to call a coordination meeting
with these International Financial Institutions within a week.
8/ We will
ensure a full capacity to register arrivals, with maximum use of biometric
data, notably fingerprints; this is vital in particular at the point of first
entry into the EU. Registration does not replace the obligation for EU Member
States of mandatory registration in line with the common European asylum system
rules;
9/ We will
immediately exchange information via the contact points on the size and
movement of flows through our countries, in particular the number of refugees
and migrants belonging to vulnerable groups, and where requested on all
arriving refugees and migrants on our territories;
10/ We will
work with EU agencies in particular Frontex and EASO to swiftly put in place
this exchange of information; these EU agencies are invited to provide technical
assistance in this endeavour and to advise on the information to be exchanged
and on the frequency of exchanges;
11/ We commit
to step up our national and coordinated efforts to swiftly return migrants not
in need of international protection in full respect of their dignity and human
rights. This is vital in particular at the point of first entry into the EU.
Frontex and EASO are invited to provide technical assistance;
12/ We will
work with the European Commission and Frontex to step up practical cooperation
on readmission with third countries; cooperation will be intensified with
Afghanistan, Bangladesh and Pakistan, in particular in the area of returns. We
call for full implementation of the existing readmission agreements. We invite
the European Commission to
start working on readmission agreements with
relevant countries with which such agreements are not yet in place.
13/ We commit
to immediately increase our efforts to manage and regain control of our borders
and increase the coordination of our actions relating to border management.
This will include our strong support to the following measures to be decided
and agreed in the relevant institutions and in accordance with the relevant
procedures:
-
Working closely with Turkey to finalise and
implement the EU-Turkey Action Plan;
-
Making full use of the potential of the EU-Turkey
readmission agreement and the visa liberalisation roadmap;
-
Upscaling the Poseidon Sea Joint Operation in
Greece, in particular Frontex's presence in the Aegean Sea, and strengthening
significantly Frontex support to Greece in registering and fingerprinting
activities;
-
Reinforcing Frontex support at the border between
Bulgaria and Turkey;
-
Immediate bilateral border-related
confidence-building measures, in particular the strengthening of border
cooperation, between Greece and the former Yugoslav Republic of Macedonia;
-
Greece, the former Yugoslav Republic of Macedonia
and Albania will strengthen the management of the external land border. Frontex
should assist Greece in the registration of refugees and migrants who have not
yet been registered in the country;
-
Increased UNHCR engagement at the border between
Greece and the former Yugoslav Republic of Macedonia;
-
Working together with Frontex to monitor border
crossings and support registration at Croatian-Serbian border crossing points;
-
Strengthening the Frontex Western Balkans Risk
Analysis Network with intensified reporting from all participants;
-
The deployment in Slovenia within a week of 400
police officers and essential equipment through bilateral support;
Where
appropriate, countries will make use of the Rapid Border Intervention Team
(RABIT) mechanism, which should be duly equipped;
14/ We
reconfirm the principle that a country may refuse entry to third country
nationals who, when presenting themselves at border crossing points, do not
confirm a wish to apply for international protection (in line with
international and EU refugee law, subject to a prior nonrefoulement and
proportionality check).
15/ We commit
to enhance police and judicial cooperation and to step up actions against
migrant smuggling and trafficking of human beings. We call on Europol, Frontex
and Interpol to support Western Balkans route-wide operations to combat people
smuggling.
16/ In order to
discourage perilous journeys and recourse to smugglers, we commit to make use
of all available communication tools to inform refugees and migrants about
existing rules, as well as about their rights and obligations, notably on the
consequences of a refusal to be registered, fingerprinted and of a refusal to
seek protection where they are. We call on the UNHCR to support national
authorities in this regard.
17/ We invite the European
Commission to monitor the implementation of these commitments on a weekly
basis, in coordination with the national contact points."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.