Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2015

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΥΖΑΛΑΣ:Τα Σκόπια που έγιναν Μακεδονία και οι επιδοτήσεις ενοικίου!!!


ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ: Στα αποτελέσματα της «μίνι» διάσκεψης για το προσφυγικό αναφέρθηκε ο Γιάννης Μουζάλας, μιλώντας στον realfm 97.8 και την εκπομπή της Κάτιας Μακρή.
Κουρασμένο το παιδί....(17 ώρες διήρκεσε πάλι άραγε η σύσκεψη...) αποκαλεί τα Σκόπια Μακεδονία, είναι ευχαριστημένος με κάτι επιδοτήσεις ενοικίου, και άλλα πολλά ...
Ακούστε τον:




...//...

Η Ελλάδα ανάχωμα του προσφυγικού-ΟΛΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ-"ΔΗΛΩΣΗ"

Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου

H Ελλάδα θα γίνει το ανάχωμα της προσφυγικής κρίσης, αν η Τουρκία αποτύχει να τηρήσει τις υποσχέσεις της. Το ζήτημα τους επόμενους μήνες, θα είναι τι ανταλλάγματα θα πάρει για τις υπηρεσίες της. 

Η χώρα δεσμεύθηκε να φιλοξενήσει περί τους 50.000 πρόσφυγες σε 5 κέντρα ανά την επικράτεια, δέσμευση που χαιρετίστηκε από τη διάσκεψη των κυβερνήσεων της βαλκανικής, όμως στη πράξη ενδέχεται να αποδεχθεί ακόμα και 200.000 πρόσφυγες, αν η συνεργασία με την Τουρκία δεν αποδώσει, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της διάσκεψης, παράγραφος 3: “Χαιρετίζουμε την πρόθεση Ελλάδας να αυξήσει την ικανότητα υποδοχής σε 50.000 θέσεις, με την υποστήριξη της Ύπατης Αρμοστείας πριν από το τέλος του έτους.” 

Τις 30.000 θα τις φτιάξει η κυβέρνηση και τις άλλες 20.000 θα τις δημιουργήσει η Ύπατη Αρμοστία του ΟΗΕ, υπό τον Αντώνιο Γκουτιέρες. Από τις 30.000 μόνο οι 7.000 θα βρίσκονται στα νησιά και όλες οι υπόλοιπες στην ενδοχώρα, σύμφωνα με τον Α. Γκουτιέρες του ΟΗΕ. 

Εν ολίγοις η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή το plan B της Μέρκελ και του Γιούνκερ, με τον πρωθυπουργό να διεκδικεί οφέλη, όχι μόνο στο οικονομικό πεδίο, αλλά και στο γενικότερο διεθνές πολιτικό περιβάλλον, ενόψει μάλιστα της σοβαρής πιθανότητας επίλυσης του κυπριακού μέσα στο 2016 - κάτι για το οποίο ο Ζ.Κ. Γιούνκερ δηλώνει βέβαιος. 

Ο οικοδεσπότης Γιούνκερ, έδωσε, μάλιστα, κοινή συνέντευξη τύπου με την Άγκελα Μέρκελ και τον Αντόνιο Γκουτιέρες, Ύπατο αρμοστή του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στο τέλος της διάσκεψης. Ο Γιούνκερ ευχαρίστησε την Α. Μέρκελ “που με τη βοήθειά της κατέστησε δυνατή τη διάσκεψη”. Κατά τον πρόεδρο της Κομισιόν τρεις ήταν οι βασικές κατευθύνσεις των αποφάσεων:

• Να παρέχουμε στέγη, καταφύγιο, τροφή, νερό, υγιεινή, από κοινού και όπου δεν μπορούν τα κράτη μόνα τους να τα συνδράμουν οι κοινοτικοί μηχανισμοί, 

• Να επιβραδυνθεί η ροή προσφύγων προς το Βορρά, να υπάρχει πλήρης καταγραφή των ατόμων που διέρχονται, υπό το δόγμα “χωρίς καταγραφή δεν έχει δικαιώματα”, τα κράτη να ανταλλάσσουν πληροφορίες για τις κινήσεις των προσφύγων και να ορίσουν “συνδέσμους” επικοινωνίας. 

• Να βελτιωθεί η διαχείριση συνόρων, ειδικά μεταξύ Ελλάδας, ΠΓΔΜ, Αλβανίας και Σερβίας σε συνεργασία με την Frontex και 400 συνοριοφύλακες να τοποθετηθούν στη Σλοβενία. 

Η Άγκελα Μέρκελ, υπερθεμάτισε την ανάγκη να αποκατασταθεί η τάξη και το σύστημα που αποφασίστηκε να δουλέψει, ειδικά σε σχέση με την Ελλάδα. 

Ο Αντόνιο Γκουτιέρες, εξήγησε ότι η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει Ήπειρος ασύλου και για αυτό το σκοπό θα πρέπει να δουλέψουν τα hot spots, να υπάρχει πλήρης καταγραφή των προσφύγων και τα κράτη-μέλη να δουλέψουν από κοινού. 

Ο Α.Γκουτιέρες εξήγησε ότι η Ευρώπη δεν έχει δικαίωμα να αρνηθεί τους πρόσφυγες που χρειάζονται προστασία. Όμως όλοι οι υπόλοιποι κατά τον ΟΗΕ πρέπει να γυρίσουν στις χώρες προέλευσης. 

Βεβαίως για να φτάσουμε στο plan B πρέπει πρώτα να φέρουμε εις πέρας το plan A. Kαι στο Plan A η Ελλάδα έχει ένα χρονοδιάγραμμα κατασκευής των σχετικών χώρων, όπως και βελτίωσης των επιδόσεών της στον τομέα της φύλαξης των συνόρων. 

Για το τελευταίο θέμα ο πρωθυπουργός δέχθηκε σαφέστατη επίθεση από όλους τους Βαλκάνιους, ο καθένας για το δικό του λόγο. 

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι ο Γιούνκερ δεν κάλεσε στη διάσκεψη τον Ν. Γκρουέφσκι, ο οποίος τον απογοήτευσε σε σχέση με την ομαλοποίηση των σχέσεων με τους αλβανόφωνους και ως εκ τούτου, στις Βρυξέλλες βρέθηκε μετά από πρόσκληση ο πρόεδρος Γκιόργκι Ιβανόφ, με οδηγίες (γιατί κατά τ’άλλα είναι ο πιο άοσμος άνθρωπος της ΠΓΔΜ) να κατηγορήσει την Ελλάδα για τη φύλαξη των συνόρων της στο Βορρά. 

Την ίδια κατηγορία άκουσε ο Κροάτης από τον Σλοβένο, ο Σέρβος από τον Κροάτη, ο Σλοβένος από τον Κροάτη (πως του στέλνουν τους μετανάστες πίσω) και όλοι από τον Ούγγρο. 

Ο τελευταίος, ο Βίκτορ Ορμπάν, που δήλωσε προσερχόμενος “παρατηρητής”, επανέλαβε την πρότασή του που αν μη τι άλλο φαντάζει δήλωση μεγάλης αλληλεγγύης: “εγώ το έχω ξαναπεί, πρέπει να πάμε όλοι μαζί στην Ελλάδα και να την βοηθήσουμε να φυλάξει τα σύνορά της” - πρόταση που δεν απέχει και πολύ από την παλιά ελληνική θέση για το κόστος φύλαξης των συνόρων, όλων των κυβερνήσεων από το 2010 και μετά. 

Αν μη τι άλλο αποφασίστηκε να υπάρξουν, σύμφωνα με τη παράγραφο 12: “Άμεση διμερή, μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης σχετικά με τα σύνορα ανάμεσα στην Ελλάδα και την ΠΓΔΜ”.

Στο δείπνο των ηγετών που κράτησε μέχρι τα μεσάνυχτα, ακούστηκαν μομφές για τα χρήματα που έχει λάβει η Ελλάδα από το 2007 για να βελτιώσει τις υποδομές της, χωρίς αποτέλεσμα και για τις πάμπολλες φορές που η ΕΕ την εγκάλεσε και δικαστικά, για ανθρωπιστικούς και όχι μόνο λογιστικούς λόγους.

Πηγή:http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=457265&catID=4


Διαβάστε το τελικό κείμενο της Διάσκεψης για το προσφυγικό


Leaders' Meeting on refugee flows along the Western Balkans Route
Leaders’ Statement

At the invitation of the President of the European Commission, the Heads of State or Government of Albania, Austria, Bulgaria, Croatia, the former Yugoslav Republic of Macedonia, Germany, Greece, Hungary, Romania, Serbia and Slovenia, in the presence of the President of the European Parliament, the President of the European Council, the current and incoming Presidencies of the Council of the EU as well as the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), agreed the following statement:
"The unprecedented flow of refugees and migrants along the Eastern Mediterranean-Western Balkans route is a challenge that will not be solved through national actions alone. Only a determined, collective cross-border approach in a European spirit, based on solidarity, responsibility, and pragmatic cooperation between national, regional and local authorities can succeed. Unilateral action may trigger a chain reaction. Countries affected should therefore talk to each other. Neighbours should work together along the route, as well as upstream with countries such as Turkey, as host to the largest number of refugees. This is the only way to restore stability to the management of migration in the region, ease the pressure on the over­stretched capacity of the countries most affected, and to slow down the flows.
All countries have responsibilities and obligations under international law, in particular the Geneva Convention, and EU Member States have to fully respect EU law. Refugees need to be treated in a humane manner along the length of the Western Balkans route to avoid a humanitarian tragedy in Europe. Migrants who are not in need of international protection should be swiftly returned to their countries of origin.
We welcome the readiness of the European Commission, the UNHCR, Frontex and the European Asylum Support Office (EASO), in accordance with their respective mandates, to support us in the swift implementation of the following operational measures as of Monday:
1/ We will nominate contact points reporting directly to us to facilitate the exchange of information and coordination; we will nominate these contact points within 24 hours to allow daily exchanges and coordination to begin immediately to achieve the gradual, controlled and orderly movement of persons along the Western Balkans route;
2/ We will work with the European Commission to make use of all tools available at European and international level, including financial assistance, based on joint needs assessments to be launched within 24 hours; immediate efforts should be focused on the provision of temporary shelter and support for all arrivals as well as on organising swift and effective returns of migrants not in need of international protection.
3/ Under the current circumstances, we will discourage the movement of refugees or migrants to the border of another country of the region. A policy of waving through refugees without informing a neighbouring country is not acceptable. This should apply to all countries along the route.

Supporting refugees and providing shelter and rest

4/ We commit to increasing the capacity of our countries to provide temporary shelter, rest, food, health, water and sanitation to all in need. Where these fall short, we commit to make our needs clear to the European Commission and, where appropriate, to trigger the EU Civil Protection Mechanism. Sufficient temporary accommodation should then be ensured along the Western Balkans route. We commit to immediately exchange information about our capacity to provide shelter to ensure its optimal shared and coordinated use, where requested;
5/ We welcome Greece's intention to increase reception capacity to 30.000 places by the end of the year and commit to supporting Greece and UNHCR to provide rent subsidies and host family programmes for at least 20.000 more. Financial support for Greece and the UNHCR is expected. This is an important precondition to make the emergency relocation system work;
6/ We will work with the UNHCR who has committed to support our efforts in improving our capacities. An additional capacity of 50.000 would allow for a better and more predictable management of the flow. We request that the UNHCR support be strengthened immediately in particular as regards reception capacity and the provision of humanitarian support. We will work with EASO on an exchange of information in this regard;
7/ We will engage in immediate operational contacts with International Financial Institutions such as the European Investment Bank, the European Bank for Reconstruction and Development and the Development Bank of the Council of Europe which are ready to support financially efforts to provide shelter of the countries willing to make use of these resources. We commit to engaging with these International Financial Institutions to act in a coordinated manner. We welcome the readiness of the European Commission to call a coordination meeting with these International Financial Institutions within a week.
8/ We will ensure a full capacity to register arrivals, with maximum use of biometric data, notably fingerprints; this is vital in particular at the point of first entry into the EU. Registration does not replace the obligation for EU Member States of mandatory registration in line with the common European asylum system rules;
9/ We will immediately exchange information via the contact points on the size and movement of flows through our countries, in particular the number of refugees and migrants belonging to vulnerable groups, and where requested on all arriving refugees and migrants on our territories;
10/ We will work with EU agencies in particular Frontex and EASO to swiftly put in place this exchange of information; these EU agencies are invited to provide technical assistance in this endeavour and to advise on the information to be exchanged and on the frequency of exchanges;
11/ We commit to step up our national and coordinated efforts to swiftly return migrants not in need of international protection in full respect of their dignity and human rights. This is vital in particular at the point of first entry into the EU. Frontex and EASO are invited to provide technical assistance;
12/ We will work with the European Commission and Frontex to step up practical cooperation on readmission with third countries; cooperation will be intensified with Afghanistan, Bangladesh and Pakistan, in particular in the area of returns. We call for full implementation of the existing readmission agreements. We invite the European Commission to


start working on readmission agreements with relevant countries with which such agreements are not yet in place.
13/ We commit to immediately increase our efforts to manage and regain control of our borders and increase the coordination of our actions relating to border management. This will include our strong support to the following measures to be decided and agreed in the relevant institutions and in accordance with the relevant procedures:
-         Working closely with Turkey to finalise and implement the EU-Turkey Action Plan;
-          Making full use of the potential of the EU-Turkey readmission agreement and the visa liberalisation roadmap;
-          Upscaling the Poseidon Sea Joint Operation in Greece, in particular Frontex's presence in the Aegean Sea, and strengthening significantly Frontex support to Greece in registering and fingerprinting activities;
-          Reinforcing Frontex support at the border between Bulgaria and Turkey;
-          Immediate bilateral border-related confidence-building measures, in particular the strengthening of border cooperation, between Greece and the former Yugoslav Republic of Macedonia;
-          Greece, the former Yugoslav Republic of Macedonia and Albania will strengthen the management of the external land border. Frontex should assist Greece in the registration of refugees and migrants who have not yet been registered in the country;
-          Increased UNHCR engagement at the border between Greece and the former Yugoslav Republic of Macedonia;
-         Working together with Frontex to monitor border crossings and support registration at Croatian-Serbian border crossing points;
-          Strengthening the Frontex Western Balkans Risk Analysis Network with intensified reporting from all participants;
-         The deployment in Slovenia within a week of 400 police officers and essential equipment through bilateral support;
Where appropriate, countries will make use of the Rapid Border Intervention Team (RABIT) mechanism, which should be duly equipped;
14/ We reconfirm the principle that a country may refuse entry to third country nationals who, when presenting themselves at border crossing points, do not confirm a wish to apply for international protection (in line with international and EU refugee law, subject to a prior non­refoulement and proportionality check).
15/ We commit to enhance police and judicial cooperation and to step up actions against migrant smuggling and trafficking of human beings. We call on Europol, Frontex and Interpol to support Western Balkans route-wide operations to combat people smuggling.
16/ In order to discourage perilous journeys and recourse to smugglers, we commit to make use of all available communication tools to inform refugees and migrants about existing rules, as well as about their rights and obligations, notably on the consequences of a refusal to be registered, fingerprinted and of a refusal to seek protection where they are. We call on the UNHCR to support national authorities in this regard.


17/ We invite the European Commission to monitor the implementation of these commitments on a weekly basis, in coordination with the national contact points."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.