Κυριακή, 18 Δεκεμβρίου 2016

Ο ορατός αγωγός TAP με τα αόρατα(;) αποτελέσματα-Μαφία, Καρτέλ, Ανθρώπινα Δικαιώματα και ο TAP


Προβλήματα για την γεωργία, το περιβάλλον και την ασφάλεια των πολιτών

Του Αθανάσιου Μπόικου

Η διαφήμιση βέβαια τα λέει αντίστροφα: «Ο αόρατος αγωγός με τα ορατά αποτελέσματα». Πρόκειται για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline), για την κατασκευή του οποίου έχουν αρχίσει εργασίες και στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών.

Οι διαφημιστές κάνουν τη δουλειά τους. Σύμφωνα λοιπόν με την καλοπληρωμένη γλώσσα τους, ο αγωγός είναι «αόρατος» (θαμμένος στο έδαφος), αλλά τα «αποτελέσματά» του ορατά και απτά: Ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας (η συνήθης πιπίλα πολιτικών και ειδημόνων), προσφορά εργασίας στους «ντόπιους» άνεργους κατά τη διάρκεια των έργων, σεβασμός στο περιβάλλον κ.ά. 

►Υπάρχουν επιπτώσεις

Έχουμε πολλές φορές επισημάνει, από το Φλεβάρη του 2013 ακόμη, ότι ο ΤΑΡ, σύμφωνα με τις ίδιες του τις μελέτες (Έκθεση Οριοθέτησης Περιεχομένου ΜΠΚΕ/Νοέμβριος 2012 και Μελέτη Περιβαλλοντικών & Κοινωνικών Επιπτώσεων/Ιούνιος 2013) και όσα συνάγονται από αυτές είναι αγωγός διέλευσης (τράνσιτ). Δεν κατασκευάζεται για να δώσει φυσικό αέριο στην Ελλάδα αλλά για να το στείλει στην Ευρώπη μέσω Ιταλίας.
Επίσης, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες μελέτες, διέρχεται κατά το μεγαλύτερο μέρος του από καλλιεργήσιμες εκτάσεις και πυκνοκατοικημένες αγροτικές περιοχές. Οι περιορισμοί που τίθενται στις καλλιέργειες και τους όρους δόμησης εκατέρωθεν του αγωγού, η υποβάθμιση του εδάφους και το μικρό βάθος υπογείωσής του (1 με 1,20 μέτρα) απομειώνουν σημαντικά την αξία της αγροτικής γης και καθιστούν σχεδόν απαγορευτικό οποιονδήποτε αναδασμό στο μέλλον. Να πούμε, επίσης, ότι η ζώνη διέλευσης του αγωγού από την πατρίδα μας διέπεται από ένα καθεστώς όπου το ελληνικό κράτος ελάχιστη δικαιοδοσία έχει, αν έχει.

Από τους 2.700 συνολικά εργαζόμενους που θα χρειαστούν για την κατασκευή του μόνο το 20-30% θα είναι Έλληνες ανειδίκευτοι εργάτες. Νότια της πόλης των Σερρών (μεταξύ Ν. Σκοπού-Νεοχωρίου-Κρίνου-Κωνσταντινάτου) θα χτιστεί σταθμός συμπίεσης 125 ΜW, ο οποίος:

α) Θα παράγει καθημερινά τεράστιες ποσότητες καυσαερίων (επικίνδυνα οξείδια του αζώτου) τα οποία θα επιβαρύνουν τη γη, τα νερά, τις καλλιέργειες, τα ζώα και τον άνθρωπο, ενώ το φαινόμενο της θερμοκρασιακής αναστροφής επιδεινώνει την κατάσταση, διατηρώντας και απλώνοντας σαν οροφή τους αέριους ρύπους σε μικρό ύψος πάνω από τον κάμπο και τα χωριά. 

β) Εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους σε περίπτωση ατυχήματος-έκρηξης. Σε τέτοια περίπτωση το ωστικό κύμα θα κινηθεί ανεμπόδιστα, φθάνοντας στη μέγιστη δυνατή ακτίνα. Ένας σταθμός σε πεδιάδα, ανάμεσα και πολύ κοντά σε χωριά και στην πόλη! 

γ) Υποβαθμίζει με δυνατούς θορύβους (ηχορύπανση) την ποιότητα της ζωής μας.

Σχετικά με την «ενεργειακή αναβάθμιση», να (ξανα)παρατηρήσουμε ότι αυτή είναι δίκοπο μαχαίρι. Χώρες ή περιοχές που είναι ενεργειακοί κόμβοι αποτελούν και στόχους στρατιωτικών επιχειρήσεων ή τρομοκρατικών χτυπημάτων. Αν μάλιστα αναλογιστούμε ότι ο αγωγός δε θα μάς δίνει αέριο και ότι ζούμε σε μια περίοδο όπου οι ισχυροί του κόσμου ξαναμοιράζουν τη γη χαράσσοντας νέα σύνορα, τότε αναρωτιέται κανείς για ποιο λόγο «αναλαμβάνουμε» ένα τόσο μεγάλο ρίσκο, μπαίνοντας σε μια τόσο μεγάλη διακινδύνευση.

►Ποιοι ευθύνονται;

Παράλογα φαίνονται εκ πρώτης όψεως όλα αυτά. Όχι όμως και σε δεύτερη σκέψη. Σε μια χώρα όπου τα μνημόνια και η επικυριαρχία του χρηματιστικού-τοκογλυφικού κεφαλαίου είναι η μοναδική πολιτική βίβλος αριστερο-κεντρο-δεξιών κυβερνήσεων (του συνόλου σχεδόν των πολιτικών δυνάμεων) δεν είναι καθόλου περίεργα όσα συμβαίνουν. Και αυτό τόσο σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο, όπου η «κυβέρνηση της ελπίδας» σπεύδει να κρατήσει χαρτομάντιλα στον κρυολογημένο Θείο Σαμ, κάθε φορά που αυτός βήχει και φτερνίζεται («επενδύσεις έναντι οιουδήποτε κόστους»), όσο και στη μικροκλίμακα της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπου ένας δήμαρχος, ο οποίος μάλιστα κρατά στο χέρι του ομόφωνη σχεδόν απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για αλλαγή όδευσης του αγωγού και απομάκρυνση του σταθμού συμπίεσης από κατοικημένες περιοχές (σύμφωνα με την εναλλακτική πρόταση ΓΕΩΤΕΕ και ΤΕΕ Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης), «πουλάει» τη συναίνεσή του για 2.000-2.500 ευρώ, ανακηρύσσοντας τον ΤΑΡ «μέγα χορηγό» του ECO FESTIVAL 2016 (Ιούνιος). Πολύ φτηνά, κε Δήμαρχε… πολύ φτηνά! Ακόμη και με όρους ελεύθερης αγοράς. Να μην ξεχάσουμε και τον κ. Αντιπεριφερειάρχη, που μας διαβεβαίωνε ότι τουλάχιστον ο σταθμός του συμπιεστή θα αλλάξει θέση.

Σε μια χώρα όπου η αστυνομία, λειτουργώντας σαν ιδιωτική σεκιούριτι της εταιρείας, παρακολουθεί τις κινήσεις ιταλών πολιτών, μελών κινήματος κατά του ΤΑΡ στην πατρίδα τους, οι οποίοι ήρθαν στον τόπο μας να γνωρίσουν τους εδώ συναγωνιστές τους (Οκτώβριος 2016). Σε μια χώρα ανεργίας, απελπισίας, απόγνωσης και παραίτησης, όπου δεν είναι καθόλου δύσκολο για τον ΤΑΡ – τον οποιονδήποτε ΤΑΡ – να αγοράσει από τους αγρότες τη γη και τη σιωπή τους και όπου οι «ενημερωτικές συναντήσεις» της εταιρείας με αυτούς – «πόσο και πότε θα σας αποζημιώσουμε» – βαφτίστηκαν «δημόσια διαβούλευση» και «κοινωνική συναίνεση», την οποία ενέκρινε η «αριστερή» κυβέρνηση ως καλώς γενομένη (Σταθάκης/Ιούνιος 2015)!

◗Σε μια χώρα όπου ισχύει το «για τον πεινασμένο σκύλο το χέρι που τον ταΐζει είναι το χέρι του Θεού, κι ας είναι του μεγαλύτερου απατεώνα»

◗Σε μια χώρα και σε ένα τόπο, όπου και οι πολίτες ακόμη που όρθωσαν φωνή και ανάστημα ενάντια στα σχέδια της κοινοπραξίας, φαίνεται πως απογοητεύτηκαν/αμε και αποσύρθηκαν/αμε, μετά την εξαπάτηση από μια κυβέρνηση, που φάνηκε αρχικά να δικαιώνει τον αγώνα τους/μας.

Και τώρα τι; Μνημόσυνα και κλάψες; Όχι
Να δείχνεις εκεί που κανείς δε βλέπει – δε θέλει να δει
Να μιλάς όταν κανείς δεν ακούει – δε θέλει ν’ ακούσει
Έτσι μάθαμε εμείς...

Πηγή:http://www.e-dromos.gr/o-oratos-agwgos-tap-me-ta-aorata-apotelesmata/

***


The Guardian: Μαφία, Καρτέλ, Ανθρώπινα Δικαιώματα και ο TAP

Γράφει η Μαντώ Μάκκα

Αγωγός που πρόκειται να μεταφέρει αέριο στην Ευρώπη από την κεντρική Ασία έχει προσελκύσει εταιρείες με ιστορικές συνδέσεις με τα καρτέλ και τη μαφία, σύμφωνα με την έκθεση Bankwatch.

Οι Ευρωπαϊκές αναπτυξιακές τράπεζες προωθούν μερικές από τις μεγαλύτερες επενδύσεις τους – σήμερα περισσότερα από $ 6,8 (£ 5,5 δισ) – για έναν αγωγό φυσικού αερίου που κατασκευάζεται από διάφορες επιχειρήσεις με ιστορικούς δεσμούς με τα καρτέλ, τη διαφθορά και τη μαφία, σύμφωνα με μια νέα έκθεση (pdf) .


Το 3.500 χιλιομέτρων έργο «Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου» θεωρείται από τους ηγέτες της ΕΕ ως δικλείδα της ενεργειακής ασφάλειας, και θα πρέπει να αρχίσει να μεταφέρει αέριο στην Ευρώπη από το Αζερμπαϊτζάν το 2020.

Μετά τη συμπερίληψή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως έργο «προτεραιότητας», η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) πρότεινε μια ένεση ρεκόρ € 2 δισ (£ 1,7 δις) σε μετρητά για τον ΤΑΡ και € 1 δις για τον ΤΑΝΑΡ.  Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ) εξετάζει επίσης ένα δάνειο ύψους € 1,5 δισ.

Τρεις από τις ιταλικές επιχειρήσεις στις οποίες έχει ανατεθεί η κατασκευή του αγωγού των $ 45 δις είχαν κατά το παρελθόν σχέσεις με τη μαφία, σύμφωνα με τους Ιταλούς εισαγγελείς όπως αυτοί αναφέρθηκαν στην έκθεση Bankwatch.

Μια θυγατρική της εταιρείας Bonatti, που χτίζει γύρω στα 760 χιλιόμετρα του αγωγού, ήταν αποκλεισμένη από τα δημόσια έργα αφού της επιδόθηκε αποκλεισμός λόγω «μαφίας» από την ιταλική αστυνομία το 2010. Και δύο εργαζόμενοι σε θυγατρικές της Bonatti στη Σικελία φυλακίστηκαν για σχέσεις με τη μαφία το προηγούμενο έτος. Η Bonatti αρνήθηκε να σχολιάσει τα παραπάνω που αναφέρονται στην έκθεση Bankwatch.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διέκοψε προσωρινά χρηματοδότηση € 13,5εκ από τα περιφερειακά ταμεία στην Ελλάδα το προηγούμενο καλοκαίρι, μετά από κατηγορία της επιτροπής ανταγωνισμού η οποία κατηγορούσε τρεις από τις εταιρείες που κατασκευάζουν τον αγωγό συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάκτωρ για εμπλοκή σε καρτέλ.

Ο Λεωνίδας Μπόμπολας, Διευθύνων Σύμβουλος της Ελλάκτωρ, είχε ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης τον Μάιο. Οι δικηγόροι του είπαν ότι δεν είχαν απαγγελθεί κατηγορίες αλλά ότι βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα του εισαγγελέα. Ο Μπόμπολας, επίσης, εμφανίστηκε πρόσφατα και στη «λίστα Λαγκάρντ» με τους φοροφυγάδες. Οι δικηγόροι του δήλωσαν ότι το θέμα αυτό είχε οριστικά και αμετάκλητα κλείσει μετά από διοικητική επίλυση με τις ελληνικές φορολογικές αρχές 18 μήνες νωρίτερα.

Η ΕΤΑΑ δήλωσε ότι δεν θα μπορούσε να προβεί σε σχολιασμό χωρίς να λάβει γνώση για την έκθεση. «Εμείς, φυσικά, πάντα πραγματοποιούμε αυστηρούς ελέγχους νομιμότητας πριν από κάθε έργο,» δήλωσε στην εφημερίδα Guardian ο Anthony Williams, επικεφαλής εξωτερικών σχέσεων της Τράπεζας. «Καμία απόφαση με κανέναν τρόπο δεν έχει ληφθεί για τη συγκεκριμένη επένδυση.»

Αλλά δημόσιο χρήμα ετοιμάζεται για το έργο και πέρα ​​από την Ευρώπη. Η Παγκόσμια Τράπεζα φέρεται να βάζει τις τελευταίες πινελιές σε ένα δάνειο $ 1 δις αυτό το μήνα, ενώ η Ασιατική Τράπεζα Υποδομών και Επενδύσεων έχει εγκρίνει $ 600 δις έσοδα.

Η Ασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης την περασμένη εβδομάδα υπέγραψε άλλο ένα δάνειο $ 1 δις για την επέκταση του κοιτάσματος φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν Shah Deniz, το οποίο θα διαχειρίζεται η BP, πριν από την κατασκευή του αγωγού.

Το Αζερμπαϊτζάν έχει φρικτές συνθήκες ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι οποίες έχει επικριθεί από τις δυτικές κυβερνήσεις. Αλλά επίσης θεωρείται ότι κατέχει μέχρι 2.5 τόνος κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, που είναι αρκετά για να καλύψει η Ευρώπη το ένα πέμπτο των αναγκών της σε φυσικό αέριο της κατά τις επόμενες δεκαετίες. Αυτό έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε μια «γέφυρα» ορυκτών καυσίμων – όπως το φυσικό αέριο – και ωθούνται από τις εταιρείες πετρελαίου καθώς είναι «το κλειδί της ενέργειας για ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών σε άνθρακα», αν και οι εν λόγω ισχυρισμοί αμφισβητούνται.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υπολογίσει ότι η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης θα μπορούσε να μειώσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου της Ευρώπης κατά 174 εκατ. τόνους ισοδύναμου πετρελαίου ετησίως μέχρι το 2030, περίπου 20 φορές περισσότερο από τον προβλεπόμενο όγκο των εισαγωγών από την κεντρική Ασία.

Ο Αζέρος ακτιβιστής ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πρώην κρατούμενος Rasul Jafarov έχει συνδέσει την επιδείνωση των συνταγματικών ελευθεριών υπό το καθεστώς του Αλίγιεφ  για χρήματα από ορυκτά καύσιμα.

«Πριν από ξεκινήσουν τα έσοδα από πετρέλαιο και φυσικό αέριο στο Αζερμπαϊτζάν, είχαμε περισσότερη δημοκρατία και ελευθερία», δήλωνε το 2014. «Το κύριο έσοδο από το πετρέλαιο ήρθε το 2005, όταν ο αγωγός Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν άρχισε να λειτουργεί. Και από εκείνη τη στιγμή, η κατάσταση άρχισε να επιδεινώνεται».

Πηγή: The Guardian


..........................................................................

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:

ΑΝΟΙΞΕ ΜΙΑ ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΗ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ... ΤΗΣ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΗΣ ΑΠΟΛΥΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑΣ... ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΝΑ ΚΩΦΕΥΣΕΙΣ...




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.