Της Χαράς Τζαναβάρα
Το περίφημο «λεφτά υπάρχουν» ισχύει στο ακέραιο για τους «εθνικούς» εργολάβους, οι οποίοι, από τις αρχές του χρόνου που ξεπάγωσαν τα έργα στους αυτοκινητόδρομους, βλέπουν τα κέρδη τους να αυξάνονται. Αυτό δείχνουν τα οικονομικά στοιχεία από τους απολογισμούς των μεγάλων κατασκευαστικών για το πρώτο εξάμηνο του 2014. Η «Ελλάκτωρ» του Γ. Μπόμπολα καταγράφει αύξηση κύκλου εργασιών κατά 16% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2013. Επιστρατεύουν μάλιστα ένα τρικ για να εμφανίσουν τα κέρδη ως… ζημιές. Στον τομέα των κατασκευών περιλαμβάνονται και οι συμμετοχές σε εταιρείες μεταλλείων που προκαλούν ζημιές εκμετάλλευσης 32,7 εκατ. ευρώ.
Στην έκθεση του ομίλου σημειώνεται ότι «εξαιρουμένης αυτής της έκτακτης απομείωσης, τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης για το πρώτο εξάμηνο του 2014 του κλάδου κατασκευής θα ανερχόταν σε κέρδη 12,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 32% έναντι λειτουργικών κερδών 9,8 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο της προηγούμενης χρήσης»! Στον ίδιο παράγοντα αποδίδονται και οι ζημιές προ φόρων που ανέρχονται σε 37,3 εκατ. ευρώ, έναντι 4,6 εκατ. στο πρώτο εξάμηνο του 2013. Αν έλειπαν τα μεταλλεία, θα υπήρχαν κέρδη 8,3 εκατ. ευρώ. Από τα έργα παραχώρησης, όπως είναι τα διόδια από τους αυτοκινητόδρομους, τα έσοδα ήταν 101,1 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση 4% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, αλλά τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης διαμορφώθηκαν στα 37,7 εκατ. και έχουν αύξηση 37%. Εχει ενδιαφέρον ότι ο τελευταίος δείκτης περιλαμβάνει και μια άγνωστη αλλά εγκεκριμένη αποζημίωση 9 εκατ. ευρώ για τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας.
Τη μεγαλύτερη κερδοφορία παρουσιάζει η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ της οικογένειας Περιστέρη, στην οποία ο κύκλος εργασιών ήταν 332,6 εκατ. ευρώ, σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο. Ειδικά στον κατασκευαστικό τομέα, ο όμιλος καταγράφει άνοδο 76,8%, που αποδίδεται στην επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους. Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ανήλθαν στα 15,4 εκατ. ευρώ, από 5,7 εκατ. το 2013. Η εταιρεία συμμετέχει σε τρεις συμβάσεις παραχώρησης, στην Ολυμπία Οδό με ποσοστό 17%, την Ιόνια Οδό και τον Ε-65 με 33,3% για κάθε εργολαβία, ενώ προβλέπει ότι «τα έσοδα θα είναι σημαντικά τα επόμενα χρόνια».
Αύξηση 42,2% σημειώνεται στον κύκλο εργασιών της J&P-Αβαξ, των Ιωάννου, Κουβαρά και Μιτζάλη, που διαμορφώθηκε στα 241,7 εκατ. ευρώ και το μικτό κέρδος εκτοξεύτηκε στο 91,5% φθάνοντας τα 46,4 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία προβλέπει ακόμη καλύτερα αποτελέσματα ώς το τέλος του χρόνου.
Τα κέρδη και οι υψηλές ροές κρατικών κονδυλίων για τους αυτοκινητόδρομους δεν είχαν αντίστοιχη επίδοση στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Οι τρεις κορυφαίοι όμιλοι του κατασκευαστικού τομέα αύξησαν το προσωπικό τους κατά 2.061 άτομα, ακυρώνοντας τις πρωθυπουργικές διαβεβαιώσεις για 17.000 νέες θέσεις εργασίας.
Πηγή:Εφημερίδα των Συντακτών
http://syspeirosiaristeronmihanikon.blogspot.gr/2014/09/blog-post_85.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.