Του Χρήστου Κάτσικα
Μια ιστορική αναδρομή από το σχολείο της υποεκπαίδευσης της δεκαετίας
του '70 και του '80 στο σημερινό με την καρατόμηση των αδύνατων μαθητών.
Μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’60, το εξατάξιο Γυμνάσιο
«φιλοξενούσε» ένα μόνο τμήμα του πληθυσμού της αντίστοιχης σχολικής
ηλικίας, καθώς το μεγαλύτερο μέρος όσων μαθητών γράφονταν στην Α' τάξη
του Δημοτικού, είτε δεν συνέχιζαν στο Γυμνάσιο είτε, εάν συνέχιζαν, δεν
το τελείωναν ποτέ.
Την περίοδο αυτή έχει υπολογιστεί ότι μόνο το 25-30% των μαθητών ολοκλήρωναν τις σπουδές τους στη Μέση Εκπαίδευση, ενώ σε ορισμένες περιοχές της χώρας μας (απομακρυσμένες, ορεινές, αγροτικές κ.λπ.) σε κάθε 100 μαθητές που ξεκινούσαν το Δημοτικό μόνο οι 15 τελείωναν το Γυμνάσιο.
Η δεκαετία του ’70 και του ’80 χαρακτηρίζονται από τους υψηλούς
ρυθμούς μαζικοποίησης της ελληνικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες
της.
Οι ασκούμενες κοινωνικές πιέσεις για εκπαίδευση, τα λαϊκά αιτήματα
και οι διεκδικήσεις, οι ανάγκες του υπαρκτού καταμερισμού εργασίας και η
διάχυση των αντιλήψεων της εποχής σχετικά με τη σημασία της εκπαίδευσης
για την οικονομική ανάπτυξη συνέβαλε στη διαμόρφωση ενός κλίματος που
ευνοούσε το «άνοιγμα» του εκπαιδευτικού συστήματος για «εθνικούς,
οικονομικούς και αναπτυξιακούς λόγους».