Με την κακόφημη Τράπεζα Θεμάτων, που τους έβγαλε «νοκ άουτ» τον Ιούνιο, θα δώσουν εξετάσεις οι μαθητές της Α΄ Λυκείου που απέτυχαν να περάσουν την τάξη. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες εκτιμούν ότι τα κενά φέτος στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξεπερνούν τις 25.000
Του Χρήστου Κάτσικα
Η εβδομάδα που «τρέχει» είναι περίοδος σημαντική για δεκάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στη διάρκειά της θα δώσουν μια αντίξοη μάχη με την κακόφημη Τράπεζα Θεμάτων πάνω από 14.000 μετεξεταστέοι μαθητές της Α΄ Λυκείου, θα τοποθετηθούν στα σχολεία χιλιάδες αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί και θα προσληφθούν πάνω από 10.000 αναπληρωτές, σε πρώτη φάση, για να καλύψουν τα δεκάδες χιλιάδες κενά που έχουν δημιουργηθεί με τη μη αναπλήρωση των συνταξιοδοτήσεων – παραιτήσεων εκπαιδευτικών, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με διορισμούς μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού.
Παράλληλα, από τη μεριά του υπουργείου Παιδείας βρίσκονται σε εξέλιξη μια σειρά νομοθετικές παρεμβάσεις από την πρώτη μικρή του Δημοτικού μέχρι την τελευταία τάξη του Λυκείου, οι οποίες έχουν δημιουργήσει αναστάτωση σε δασκάλους και καθηγητές.
Τα αποτελέσματα της Α΄ Λυκείου τον Ιούνιο που μας πέρασε ανέδειξαν τους νέους όρους προαγωγής και την Τράπεζα Θεμάτων σε δρεπανηφόρο άρμα για περίπου 20.000 μαθητές που μπήκαν στις ουρές των μετεξεταστέων αλλά και των απορριπτόμενων. Ιδιαίτερα στις λαϊκές συνοικίες του Λεκανοπεδίου και των μεγάλων αστικών κέντρων καθώς και στην ύπαιθρο τα ποσοστά των μετεξεταστέων ήταν εφιαλτικά και πρωτοφανή.
H «κατασκευασμένη» σχολική αποτυχία και η αγανάκτηση που ξεσήκωσε ανάγκασαν το υπουργείο Παιδείας να προβεί σε αλλεπάλληλες αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού της βαθμολογίας και σε νέες εκδόσεις αποτελεσμάτων.
Προφανώς, κάτω από τη γενική κατακραυγή, έκανε έναν τακτικό ελιγμό προσφέροντας έναν παραπλανητικό επίδεσμο, με τον οποίο καμώθηκε ότι θα επουλώσει το βαθύ τραύμα που έχουν επιφέρει τα αντιεκπαιδευτικά του μέτρα στο σώμα χιλιάδων μαθητών.
Παρ’ όλα αυτά, πάνω από 14.000 μαθητές βγήκαν «νοκ άουτ» και το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου δίνουν και πάλι εξετάσεις. Είναι φανερό ότι η επανάληψη των εξετάσεων με τους νέους όρους βαθμολόγησης και την Τράπεζα Θεμάτων θα οδηγήσει πολλούς από αυτούς στην ίδια τάξη, άλλους στην έξοδο από την εκπαιδευτική διαδικασία και άλλους να μετακινηθούν στα επαγγελματικά σχολεία και στην κατάρτιση – μαθητεία των ΣΕΚ.
Τα κενά
Ο αριθμός των μόνιμων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά) και δευτεροβάθμιας (Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ) εκπαίδευσης εκτιμάται ότι τον Σεπτέμβριο του 2014 θα είναι συνολικά περίπου 140.000. Ο συγκεκριμένος αριθμός θα καλύψει περίπου 14.000 σχολικές μονάδες που λειτουργούν σ’ όλη τη χώρα.
Πιο συγκεκριμένα, ο αριθμός των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα είναι 64.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, ενώ ο αντίστοιχος στη δευτεροβάθμια θα είναι 76.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί.
Οσο κι αν φαίνεται ότι αντανακλά πραγματικά μεγέθη η ομολογία του υπουργείου Παιδείας για περίπου 22.000 κενά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η πραγματικότητα είναι ακόμη πιο δραματική.
Οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες εκτιμούν ότι τα κενά ξεπερνούν τις 25.000, αναφέρονται σε όλες σχεδόν τις ειδικότητες, ενώ οι μεγάλες «τρύπες» είναι στους δασκάλους, τους φιλολόγους, τους μαθηματικούς και τους φυσικούς – χημικούς – βιολόγους.
Και, βέβαια, δεν είναι τυχαίο που το υπουργείο Παιδείας παίρνει μια σειρά αντιεκπαιδευτικά – αντιπαιδαγωγικά μέτρα για την όπως όπως κάλυψη αυτών των κενών που έχει δημιουργήσει η χρόνια πολιτική αποψίλωσης των σχολείων από εκπαιδευτικό προσωπικό.
Οπως γίνεται τα τελευταία χρόνια, έτσι και φέτος οι λύσεις-μπαλώματα για την κάλυψη των κενών ανοίγουν τον δρόμο για νέα προβλήματα, είτε αυτά αφορούν την ανάθεση σε εκπαιδευτικούς να διδάξουν επιστημονικά αντικείμενα διαφορετικά από εκείνα που έχουν σπουδάσει είτε την «αναμόρφωση του αναλυτικού και ωρολόγιου προγράμματος στα ολοήμερα σχολεία», όπως αρέσκεται να βαφτίζει το υπουργείο Παιδείας τη νέα του αντιπαιδαγωγική μεθόδευση.
Πρόσφατα ο υπουργός Παιδείας Α. Λοβέρδος δεν δίστασε να δηλώσει ότι «θα καλύψουμε τα κενά ζητώντας από καθηγητές και δασκάλους να διδάξουν αυτό που λέμε τα εγγύτερα προς την ειδικότητά τους αντικείμενα. Και μέσα στον χειμώνα η πληθώρα των ειδικοτήτων θα εξορθολογιστεί».
Την ίδια ώρα, στο όνομα μιας δήθεν αξιοποίησης του υπάρχοντος δυναμικού, αλλά στην πραγματικότητα πριμοδοτώντας μια μηχανιστική λογική της κάλυψης κενών και της τυπικής διεκπεραίωσης του ωρολόγιου προγράμματος και παραβλέποντας επιστημονικά και διδακτικά κριτήρια, αλλάζει και μοιράζει πρώτες και δεύτερες αναθέσεις μαθημάτων σε ειδικότητες (Ιστορία, Project, Οικιακή Οικονομία, Τεχνικό Σχέδιο, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός κ.λπ.).
Με μια απαράδεκτη παιδαγωγικά, εκπαιδευτικά και εργασιακά εγκύκλιο για την αναμόρφωση του προγράμματος του ολοήμερου, το ΥΠΑΙΘ προσπαθεί, στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής, να «λύσει» το πρόβλημα των γιγάντιων ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό, δημιουργώντας αλυσιδωτά τεράστια προβλήματα.
Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Το ΥΠΑΙΘ αναμορφώνει το πρόγραμμα του ολοήμερου φέρνοντας στην πρωινή ζώνη τις ώρες μελέτης της μεσημεριανής ζώνης, δηλαδή διαφοροποιεί το ωρολόγιο πρόγραμμα του πρωινού σχολείου «κόβοντας και ράβοντας» για να χωρέσει 5 ώρες μελέτης. Γιατί το κάνει αυτό; Πολύ απλά γιατί έχει χιλιάδες κενά σε δασκάλους!
Σύμφωνα με εμπεριστατωμένη καταγγελία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ο Αριστοτέλης», το υπουργείο Παιδείας μέχρι τώρα δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει την εργασιακή σχέση ΕΣΠΑ στους δασκάλους γιατί τα ΕΣΠΑ αφορούν μόνο πιλοτικές δομές. Τώρα φέρνει την εργασιακή σχέση ΕΣΠΑ και στους δασκάλους της πρωινής ζώνης για να καλύπτουν τις ώρες της μελέτης που εισάγει (ε! κι άμα υπάρχει κενό και σε δάσκαλο τάξης, θα κάνουν τα στραβά μάτια αφού θα υπάρχει εκπαιδευτικός με ΕΣΠΑ) και ταυτόχρονα με αυτόν τον τρόπο θα καλύπτονται και τα περισσεύματα ωρών των μόνιμων εκπαιδευτικών.
Τέσσερα ζητήματα
Η δασκάλα Ντίνα Ρέππα, πρόεδρος των δασκάλων – νηπιαγωγών περιοχής της Αθήνας, εξηγεί τι ζητήματα ανοίγει η αναμόρφωση αυτή του προγράμματος:
1. Στην ουσία προχωρά στην αναστολή των ολοήμερων και στην υποχρεωτική μείωση των ωρών λειτουργίας τους ανάλογα με τον ρυθμό των προσλήψεων ειδικοτήτων από το ΕΣΠΑ. Να θυμίσουμε την περσινή εμπειρία όπου οι ειδικότητες στελέχωσαν τα ολοήμερα μετά το τέλος Νοεμβρίου!
2. Οι αδιόριστοι δάσκαλοι με τις μεθοδεύσεις αυτές δεν θα μπορούν να δουν διορισμούς ούτε με το σταγονόμετρο, μια και οι θέσεις θα καλύπτονται με ΕΣΠΑ. Αυτό αφορά τουλάχιστον 1.400 θέσεις κι αν υπολογιστούν και τα κλασικά ολοήμερα, ο αριθμός ξεπερνά τις 5.000 θέσεις δασκάλων.
3. Δημιουργεί πλήθος πλασματικών υπεραριθμιών σε διάφορες σχολικές μονάδες και ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για υποχρεωτικές μετακινήσεις σε περιοχές που έχουν τεράστια κενά. Παρεμβάσεις που οδηγούν σε διάλυση του σχολείου, σε βροχή υπεραριθμιών και σε μηδενικούς διορισμούς.
4. Οποιος/α γνωρίζει στοιχειωδώς την εκπαίδευση ξέρει ότι είναι απολύτως αδύνατο να λειτουργήσουν τα ολοήμερα μόνο με ειδικότητες, χωρίς υπεύθυνο εκπαιδευτικό. Οπότε, μόνο ανησυχία μάς δημιουργεί ο «μαγικός» τρόπος που θα εμπνευστεί το ΥΠΑΙΘ για να αντιμετωπίσει την τεράστια κοινωνική πίεση που θα δεχτεί για να τα λειτουργήσει.
Πηγή:http://www.efsyn.gr/?p=229468
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.